tirsdag 26. juni 2007

Avsporing!

Horten SV's Jan Focas fastslår flertall for stasjon ved Bakkenteigen, ingen har spurt meg!
Men, jeg er mye enig med Oddbjørn Gaski, og støtter Per Edvard Ekrems forslag, fremsatt i Gjengangeren 26.06. om en folkeavstemming i jernbanesaken i Horten.
Det er flere som etter at Horten kommunestyre vedtok å rive opp skinnene til Skoppum, har begynt å se at særlig fremtidsrettet var heller ikke dette vedtaket. Ved å utnytte det eksisterende sporet og i tillegg lagt et spor til Bakkenteigen, kunne dette blitt en løsning for både studentene, befolkningen og høyskoledirektøren. Sporet kunne vært trafikkert med en lettbane eller trikk. De som sier det blir for bratt opp til Bakkenteigen, har sannsynligvis ikke kjørt trikk verken i Oslo eller i Trondheim, og sett for eksempel, stigningen på Gråkallbanen opp til Byåsen. Med sporet ned til Horten i behold kunne Horten og Moss absolutt være aktuelle som nasjonalhavner. Uten jernbanetilknytting, i verken Horten eller Moss, kan man bare skyte hvite piler etter denne planen. Eller vil kanskje ordføreren fortelle oss hvor han skal ta pengene det koster å fjerne sporet ned til Horten fra? Hvilke budsjettposter er det som renner over av penger? For å fjerne sporet det koster også en god del.
Over alt bygges det og satses det på sporbasert transport, men altså ikke i Horten. Selv ikke når staten ville tatt kostnadene. Å anlegge gang og sykkelvei koster i størrelsesorden 3 - 5000 kr/ meter. Å anlegge en moderne jernbane koster ca 130 000 kr/ meter. Og da å rive opp noe som er helt brukbart må nesten klassifiseres som hærverk og sløseri med offentlige midler. Behovet for gang og sykkelsti fra Skoppum, er reelt, men dette behovet blir betydelig redusert når omleggingen av veien er ferdigstilt.

Det er lansert forslag om tunnel fra Horten til Moss. Dette på tross av at vi fortsatt har et velfungerende fergetilbud. (Hadde bare ikke all trafikk blitt ledet ut av byen.) Skal man ha et fremtidsrettet perspektiv så må vi heller ikke lage flere ”rottehull” som kan rase sammen over hodet på oss, og det på 300 meters dyp!

Storebæltbroen i Danmark representerer en brotype og dimensjon som ville passet utmerket mellom Horten og Moss, dessuten vil et slikt prosjekt utover å tilby et fantastisk skue både fra og over byene og Oslofjorden generelt, bli betydelig billigere og ikke minst sikrere. Og i likhet med Storebæltbroen kunne jernbanen gått under broen. Med broen over Fehmeren (Danmark – Tyskland) ville da en jernbanereise i ca 2014, fra Horten til Hamburg, med høyhastighetstog ta rundt 2 - 2,5 time. Men, hva skal vel vi med sånne muligheter?

Man undres på hvorfor studentene ikke benytter Horten mer enn de gjør, mye av svaret ligger i tilgjengelighet, en slik trikkelinje ville økt tilgjengeligheten og redusert reisetiden. Hadde det da også eksistert et brukbart boligmarked for studentene, ville det forundre meg om ikke Horten igjen ble en studentby.

Bjørn Skagen
Leder
Demokratene i Vestfold og Horten

Ingen kommentarer: